På en lun forårsaften havde 110-120 mennesker sat hinanden stævne ved Springvandet på Ørbækvej i Gislev. Efter at næstformanden for Lokalhistorisk Forening, Otto Jørgensen havde budt den store forsamling velkommen, fik de to guider: Else Hviid og Preben Pedersen overladt megafonen. Efter 1½ times vandring mod øst ad Ørbækvej var man nået til Nørrevænget.

På Nørrevænget havde Pensionistforeningen sørget for kaffe og kage til de mange deltagere. Forsamlingen havde her også mulighed for at se en plancheudstilling af turens huse bestående af gl. fotos fra Lokalhistorisk Arkiv samt Sylvest Jensens luftfoto fra 1939-1960 - projekt "Danmark set fra luften - før google" (Det Kongelige Bibliotek). Endvidere vistes på storskærm billeder anno 2013 af de selvsamme huse.

Foto: Edvin Larsen