Udflugt til Flugt Museet i Oksbøl og Aal Kirke den 26. august

Vi var 54 med bussen til Flugt Museet i Oksbøl, og forsynet med hver sin audioguide fik vi en spændende tur gennem det meget smukke museum. Især den store vægskærm, hvor mange forskellige flygtninge fortalte deres historie, gjorde stort indtryk. Der var en særlig afdeling for de tyske flygtninge fra 1945, og den tilknyttede kirkegård med række efter række af gravsten, var et stærkt vidnesbyrd om en krig, som vi troede skulle blive den sidste! Tiden fløj afsted, og det blev tid til en dejlig frokost i Billum kro, hvor jeg tror, at fiskefilet med remoulade var dagens topscorer. Mætte og glade tog vi til dagens sidste mål: Aal Kirke. Og det var en fantastisk oplevelse. Den meget engagerede sognepræst, Mette Frydendahl Tarbensen fortalte om kirkens unikke kalkmalerier, og mange herlige historier om kirkens øvrige inventar. Alterudsmykningen er fra år 2000 og udført af Erik Heide. Den nye udsmykning gav frit udsyn til kunstmaler Urup Jensens glasmosaikker, der blev indviet i 1971. Disse mosaikker indeholder rester efter Chagalls mosaikarbejder i Hadassasynagogen i Jerusalem og bibringer kirkerummet med et betagende lys - selv på en overskyet dag. Det var en dejlig dag.                                                                                                                                                                                                                               Skrevet af LHFs sekretær, Runa Fjeldstad

Foto: Runa Fjeldstad, Edvin Larsen og Ib Hansen -alle bestyrelsesmedlemmer i Lokalhistorisk Forening i Gislev, Kværndrup og Ryslinge Sogne