Må vi få din historie?

Landets arkiver opfordrer danskerne til at skrive deres egen historie til en fælles forståelse af Danmarks historie. Det sker i samarbejde med Historie om Danmark.

Alle er en del af Danmarks historie. Det behøver man ikke være borgmester, greve eller en del af modstandsbevægelsen under 2. verdenskrig for at være. Sådan lyder opfordringen fra Organisationen Dansk Arkíver (ODA) og Sammenslutningen af Danske Arkiver (SLA), der sammen med Aarhus Stadsarkiv og Historier om Danmark er gået sammen om at indsamle danskernes historie.

Giv det videre. Kampagnen hedder "Giv det videre" og er en landsdækkende erindringsindsamlingskampagne. Fra den 1. marts og året ud er det muligt for alle danskere at bidrage med erindringer, historier og oplevelser, der fortæller om deres liv og levned i Danmark - og som til sammen kan skabe indsigt i, hvordan Danmarks historie har udfoldet og udviklet sig i de seneste 100 år.

Alle kan deltage uagtet køn, alder og postnummer, og det er forventningen, at mange gør det.

Alle kan deltage. Selve indsamlingen foregår på www.givdetvidere2017.dk , hvor man enten selv kan skrive sin historie eller melde sig til at blive indsamler af andres historier, hvis nogen på den ene eller anden måde ikke selv vil eller kan skrive den.

Man kan også skrive sin historie ud fra forskellige temaer:

• min mor (barndom, opvækst, familie)
  • min skoletid
  • ferie
  • ting, der er forandret i min tid.

Alle historier bliver ved årets udgang videregivet til deres lokalhistoriske oprindelsessted, hvorefter lokalarkiverne sørger for at bevare dem for fremtiden.

"Giv det videre" er en del af Historier om Danmark, der er et tværgående samarbejde mellem DR, Nationalmuseet og Slots- og Kulturstyrelsen. Visionen er, at alle borgere i hele landet får ny viden om deres egen og vores fælles historie i løbet af 2017 ved at se, høre eller opleve Danmarks historie. Læs mere om Historier om Danmark og "Giv det videre" på historieomdanmark.dk.